Het belang van een productfeed

Een productfeed is essentieel als je wilt adverteren binnen Google (voornamelijk Google Shopping en Performance Max), maar ook als je effectief wil adverteren op marketplaces als bol.com en Amazon. Met een goede productfeed kun je ervoor zorgen dat je in een competitieve markt zichtbaar blijft met de juiste producten. De meeste e-commercebedrijven kunnen dan ook niet zonder. 

Daarnaast is het tegenwoordig heel belangrijk om het algoritme van Google te voeden met zo veel mogelijk data. Een productfeed is precies het soort data dat Google kan gebruiken voor de campagnes. 

Richt je feed optimaal in

Zoals gezegd worden productfeeds gebruikt voor verschillende kanalen en platformen. Elk van deze kanalen en platformen heeft een andere aanpak nodig. Wat bij Google Shopping belangrijk is, is bijvoorbeeld weer heel anders dan waar je rekening mee moet houden als je een productfeed gebruikt voor Bol.com. 

Wij weten hoe we de feeds zo moeten opzetten en instellen dat je er voor jouw platform het beste uithaalt. Dit gaat altijd in samenspraak met onze klanten. Moeten bijvoorbeeld alle producten zichtbaar zijn of moet er een focus aangebracht worden op basis van rendement en omzet? Dit soort informatie nemen we mee in het instellen van de productfeed. 

Bij Aspen Digital werken we met Channable, een tool waarmee je productfeeds kunt optimaliseren. Hiermee hebben we al voor veel klanten hun feed optimaler ingericht én hun data betrouwbaarder gemaakt. Ben je benieuwd of jouw productfeed ook beter kan? Neem dan contact met ons op en dan helpen we daar graag bij!

Feedoptimalisaties zijn onderdeel van onze Digital Advertising- en SEO-dienstverlening.