Wat is B2B SEO?

B2B SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die zich richt op de zakelijke (of bedrijfsmatige) doelgroep. Waar reguliere SEO vaak wordt ingezet om consumenten te bereiken, kan je B2B SEO inzetten om jouw zakelijke doelgroep te bereiken.

Het belang van SEO voor B2B

Ook de specifieke, zakelijke doelgroep maakt gebruik van zoekmachines. B2B SEO draagt bij aan een vergrote zichtbaarheid (branding), het aantrekken van nieuwe gebruikers én het genereren van kwalitatieve (en warme) leads. Zakelijke klanten zoeken vanuit een specifieke zoekvraag, waarbij SEO jou helpt om op de juiste momenten en plekken zichtbaar te zijn.

Wat is B2B SEO?

B2B SEO is een vorm van zoekmachineoptimalisatie die zich richt op de zakelijke (of bedrijfsmatige) doelgroep. Waar reguliere SEO vaak wordt ingezet om consumenten te bereiken, kan je B2B SEO inzetten om jouw zakelijke doelgroep te bereiken.

Het belang van SEO voor B2B

Ook de specifieke, zakelijke doelgroep maakt gebruik van zoekmachines. B2B SEO draagt bij aan een vergrote zichtbaarheid (branding), het aantrekken van nieuwe gebruikers én het genereren van kwalitatieve (en warme) leads. Zakelijke klanten zoeken vanuit een specifieke zoekvraag, waarbij SEO jou helpt om op de juiste momenten en plekken zichtbaar te zijn.

Belangrijkste voordelen van B2B SEO

Zorgen dat jouw website goed is geoptimaliseerd voor de zoekmachine en het zoekproces dat de gebruiker doorloopt, is cruciaal voor jouw online succes. Jouw website kan namelijk meer zijn dan enkel een 'online visitekaartje.' Jouw website kan dankzij optimalisatie passief gaan bijdragen aan het succes en de winstgevendheid van jouw bedrijf.

Constante stroom van klanten

De website van jouw onderneming, brand of bedrijf is veel meer dan een online visitekaartje. Door de juiste informatie, producten en diensten te delen op jouw site kan je vindbaar worden voor allerlei mensen die online zoeken naar datgene wat jij omschrijft op jouw website. Dit stukje organische vindbaarheid en zichtbaarheid geeft jouw website (en dus bedrijf) een constante stroom van gebruikers en dus potentiële klanten. Een ideale manier om zakelijke klanten te bereiken!

Voor de lange termijn

Het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachine is een activiteit waar jouw bedrijf, mits je het goed doet, nog jarenlang profijt van gaat hebben. Door de juiste SEO-elementen te optimaliseren en aan te laten sluiten bij jouw bedrijf, markt en doelgroep kan de zoekmachine jouw website en pagina's beter begrijpen en tonen aan relevante gebruikers. Met de optimalisatie en het regelmatig updaten van jouw website hou jij jouw website gezond en kan deze nog vele maanden en jaren vertoond worden voor relevante zoekopdrachten.

B2B E-commerce?

B2B SEO kan ook voor zakelijke webshops uitkomst bieden. Niet alleen websites die voornamelijk over dienstverlening gaan hebben profijt van optimalisatie voor de zoekmachine. Heb je een webshop voor zakelijke klanten? Zorg ervoor dat deze ook goed leesbaar is voor de zoekmachine, zodat nieuwe gebruikers je kunnen vinden én kunnen zien dat ze bij jouw bedrijf aan het goede adres zijn.

Alle fases van de customer journey

B2B SEO stelt jouw website in staat om in alle fases van de customer journey zichtbaar te zijn. Zo komen potentiële klanten je tegen wanneer ze zoeken met zoekwoorden die relevant zijn binnen jouw branche. Zo zijn er meerdere soorten intenties waar jij op kan inspelen door jouw website te optimaliseren:

  • Informatief: zoeken naar specifieke informatie over een onderwerp
  • Commercieel: zoeken naar informatie over een product of dienst
  • Transactioneel: zoeken om een product of dienst af te nemen
  • Navigerend: zoeken naar een specifieke winkel of bedrijf

Kleine aanpassingen op pagina's, creatie van nieuwe content en de optimalisatie van het conversieproces dragen allemaal bij om pagina's beter aan te laten sluiten op deze verschillende zoekintenties. 

Zoekintenties Voorbeeld zoekopdracht
Informatief

"hoe werkt een horeca koelkast?"
"tips voor vervangen led armatuur?"
"voordelen van een cyberverzekering"

Commercieel

"horeca koelkast"
"led armatuur"
"cyberverzekering"

Transactioneel

"horeca koelkast kopen"
"led armatuur online bestellen"
"cyberverzekering afsluiten"

Navigerend

"horeca winkel"
"lampenwinkel in de buurt"
"verzekeringsmaatschappij Amsterdam"

SEO-quickscan?

Wij hebben ondertussen al tientallen bedrijven, ondernemingen en organisaties kunnen helpen met de SEO-optimalisatie van hun websites. Met onze quickscans brengen we eenvoudig en overzichtelijk in kaart waar de groeikansen liggen voor jouw website!

Benieuwd wat er uit onze analyse komt rollen? Neem contact met ons op en vraag de quickscan aan!

Neem contact op!

Rendement van B2B SEO

Het is de vraag die we het meeste krijgen: wat levert het me op? Het berekenen van het rendement is niet zo lastig als je misschien denkt. Uiteindelijk komt het neer op de volgende formule:

Conversiewaarde / Gemaakte kosten = ROI

We zien het vaak gebeuren dat (zakelijke) klanten niet duidelijk in kaart hebben wat de exacte waarde is van een lead of nieuwe klant die ze via de website binnenhalen. Hierdoor wordt de ROI vaak ondergewaardeerd of niet in kaart gebracht. Onjuist berekenen wat de ROI is, is de makkelijkste weg naar ontevredenheid! Zorg er dus voor dat je duidelijk in de systemen (zoals GA4 of het CMS) terug kan zien waar gebruikers vandaan komen en wat deze gebruikers waard zijn.

Passende SEO-strategie

Online succes is afhankelijk van een passende strategie. In de zakelijke markt zijn er veel factoren die net iets anders zijn dan de consumentenmarkt. Is je altijd verteld dat je online geen vakjargon mag gebruiken? Binnen de zakelijke markt is hier absoluut de ruimte voor. Jouw potentiële klanten zoeken namelijk met jargontermen. Als onderdeel van jouw strategie brengen we alles in kaart wat jouw website helpt organische zichtbaarheid te behalen. Onderdeel van een passende B2B SEO-strategie zijn:

  • Zoekwoordanalyse en contentanalyse
  • Optimaliseren conversieproces
  • Creëren van waardevolle content voor de doelgroep

Genoeg te doen, geen tijd te verliezen. Neem gerust contact met ons op!

Vraag een quickscan aan!

Jij krijgt...

✓ Een printklaar rapport met allerlei waardevolle inzichten
✓ Uitleg over de impact van de bevindingen (content en techniek)
✓ Direct toepasbare verbeterpunten
✓ Een korte (video)call met toelichting

In ruil voor...

Om de quickscan zo relevant mogelijk te maken, hebben we wat informatie van je nodig. Vul het contactformulier in en vertel ons meer over jouw doelen, doelgroep of producten, dan nemen we het mee in onze scan!