Moeilijkere keuzes = Slechtere posities

Door de jaren heen is Google zowel slimmer als dommer geworden. Slimmer in de zin dat Google steeds beter inhoudelijk de content van jouw pagina’s begrijpt. Dommer in het maken van keuzes welke pagina’s er vertoond moeten worden in de zoekresultaten voor jouw belangrijkste keywords.

Als er binnen jouw website meerdere pagina’s zijn met overlappende content, dan maakt Google niet altijd de beste keuze. Zo kan het gebeuren dat een blogpagina wordt vertoond in plaats van een belangrijke e-commerce pagina. Dit heeft een grote impact op jouw conversies.

Dit verschijnsel waarbij Google de verkeerde pagina toont, of meerdere pagina’s tegelijkertijd maar op een lagere positie in de rankings, noemen we interne concurrentie. Dit wordt ook wel content- of keyword cannibalization genoemd. Google geeft de voorkeur aan het tonen van websites waarvan er duidelijk maar één pagina is die het beste aansluit bij de zoekintentie achter de zoekopdracht.

Interne Concurrentieanalyse – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De analyse is beter leesbaar op pc.

Optimaliseer en voorkom conflicten

Als jij de content op pagina’s binnen jouw website niet optimaal op elkaar hebt afgestemd, dan ontstaan er conflicten: pagina’s vechten met elkaar om vertoond te worden voor belangrijke keywords. Dit werkt als een rem op jouw organische zichtbaarheid én omzet.

Interne concurrentie kan sluimerend beginnen, waardoor dit probleem vaak pas wordt gesignaleerd als de verkeerstrend al dalende is. Dat is uiteraard zonde.

Hoe updates van invloed kunnen zijn

Een andere veelvoorkomende situatie is dat interne concurrentie ontstaat na een Google-update. Pagina’s die eerst niet als overlappend werden gezien, strijden dan na de Google-update onderling om dezelfde zoektermen.

Heeft jouw website last van sluimerende interne concurrentie? Met onze scans brengen wij alle conflicten binnen jouw domein in kaart en op basis van diepgaande analyses op paginaniveau dragen wij praktische oplossingen aan om deze interne concurrentie op te lossen, zodat jouw content optimaal kan presteren in de zoekresultaten.

 

Interne Concurrentieanalyses zijn onderdeel van onze SEO-dienstverlening.