Lokale SEO
Optimaliseren voor de lokale zoekresultaten van Google en Bing kan jouw bedrijf een boost geven zowel online als in de winkel. Op deze pagina lees je hoe het werkt en waar je op moet letten. Lees je mee?
Optimaliseren voor de lokale zoekresultaten van Google en Bing kan jouw bedrijf een boost geven zowel online als in de winkel. Op deze pagina lees je hoe het werkt en waar je op moet letten. Lees je mee?
Hieronder een klein overzicht van de belangrijkste lokale SEO-factoren. Dit zijn factoren die je zelf kan beïnvloeden, zodat de zoekmachines jouw website of bedrijf beter begrijpen.
Zoekwoordonderzoek ligt aan de basis van alle optimalisatie. Voor lokale SEO geldt dat ook. Met het onderzoek vind je welke zoekwoorden de gebruikers van de zoekmachine gebruiken om te zoeken naar diensten, producten of informatie. Op basis van het zoekwoordonderzoek kan je bepalen op welke gebruikers jij je wilt focussen.
Bijvoorbeeld: 'seo specialist hilversum' of 'bakker'.
De zoekmachine wil heel graag begrijpen waarover jouw website, pagina's en content gaan. Wil jij je richten op lokale zoekopdrachten, dan is het cruciaal dat je de on-page SEO-signalen daarop inricht. Dat kan door belangrijke elementen (de titel, tussenkopjes, afbeeldingen) te optimaliseren of de content van een pagina volledig in te richten voor het lokale aspect.
Bijvoorbeeld: https://example.com/lokale-seo/amsterdam/
Profielen in de belangrijkste navigatie-apps zijn cruciaal voor jouw lokale zichtbaarheid. Denk hierbij aan je profiel in Google Maps en Apple Maps, maar ook aan jouw zichtbaarheid in de Gouden Gids en andere lokaal-relevante platformen.
Bijvoorbeeld: instellen van Google My Business en Apple Business Connect.
Het vergroten van jouw zichtbaarheid in de buurt kan je extra kracht bijzetten door aan de slag te gaan met linkbuilding. Door jezelf te etaleren op relevante platforms 'in de buurt,' zoals lokale nieuwsplatformen, relevante lokale startpagina's of bloggers uit de buurt, vergroot je jouw bereik in de buurt.
Lees verder: Linkbuilding
Het hebben van positieve recensies voor jouw website of bedrijf draagt tot op zekere hoogte bij aan hoe goed jij lokaal kan presteren.
Negatieve recensies (of het totaal ontbreken van recensies) zorgen ervoor dat jouw 'lokale positie' slechter is dan die van bedrijven met positieve recensies, zelfs wanneer jouw bedrijf beter aansluit bij de zoekvraag.
Het is dus een signaal waar je iets mee kan. Door de ontevreden klant te helpen, verbeter je de ervaring en kan je de negatieve recensie misschien omtoveren tot een positieve.
Lokale SEO is vrijwel altijd interessant, maar vooral in specifieke gevallen waar bedrijven of organisaties op lokaal of regionaal vlak meer gebruikers of klanten willen vinden.
Zo is lokale SEO bijvoorbeeld relevant wanneer jij:
Een lokale SEO-strategie is in vrijwel alle gevallen een relevante en waardevolle toevoeging aan de totale marketingstrategie. Daarbij kan je ervoor kiezen om je op verschillende types zoekwoorden te richten.
Zoektype | Voorbeeld zoekopdracht |
---|---|
Lokaal zoekwoord |
"seo-specialist hilversum" |
Lokale intentie |
"winkelcentrum" |
Gemixte intentie |
"schoenen kopen" |
Wij hebben ondertussen al tientallen bedrijven, ondernemingen en organisaties kunnen helpen met de SEO-optimalisatie van hun websites. Met onze quickscans brengen we eenvoudig en overzichtelijk in kaart waar de groeikansen liggen voor jouw website!
Benieuwd wat er uit onze analyse komt rollen? Neem contact met ons op en vraag de quickscan aan!
Hieronder de 6 tips die we altijd meegeven en die in feite aan de basis liggen van goede lokale SEO-optimalisatie.
Jouw lokale succes is afhankelijk van een passende strategie. In de lokale markt zijn er veel factoren die net iets anders zijn dan de normale SEO-markt. Als onderdeel van jouw strategie brengen we alles in kaart wat jouw website helpt organische zichtbaarheid te behalen. Onderdeel van een passende lokale SEO-strategie zijn:
Genoeg te doen en geen tijd te verliezen. Neem gerust contact met ons op!
✓ Een printklaar rapport met allerlei waardevolle inzichten
✓ Uitleg over de impact van de bevindingen (content en techniek)
✓ Direct toepasbare verbeterpunten
✓ Een korte (video)call met toelichting
Om de quickscan zo relevant mogelijk te maken, hebben we wat informatie van je nodig. Vul het contactformulier in en vertel ons meer over jouw doelen, doelgroep of producten, dan nemen we het mee in onze scan!