Wat is lokale SEO?

Lokale SEO (ook wel local SEO genoemd) is een vorm van SEO die zich richt op het bereiken van gebruikers die met een lokale of navigerende zoekintentie zoeken. Gebruikers van Google zoeken dus in een bepaald gebied of zijn op zoek naar een product, dienst of bedrijf in de buurt.

Het belang van lokale SEO

Optimaliseren voor een lokale zoekopdracht is een goede manier om gebruikers te bereiken die specifiek zoeken in een bepaald gebied of die wellicht naar jouw winkel willen komen. Je kan er dus jouw online bereik mee vergroten, maar indirect ook potentiële klanten aantrekken die naar de winkel willen komen.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO (ook wel local SEO genoemd) is een vorm van SEO die zich richt op het bereiken van gebruikers die met een lokale of navigerende zoekintentie zoeken. Gebruikers van Google zoeken dus in een bepaald gebied of zijn op zoek naar een product, dienst of bedrijf in de buurt.

Het belang van lokale SEO

Optimaliseren voor een lokale zoekopdracht is een goede manier om gebruikers te bereiken die specifiek zoeken in een bepaald gebied of die wellicht naar jouw winkel willen komen. Je kan er dus jouw online bereik mee vergroten, maar indirect ook potentiële klanten aantrekken die naar de winkel willen komen.

Belangrijkste onderdelen van lokale SEO

Hieronder een klein overzicht van de belangrijkste lokale SEO-factoren. Dit zijn factoren die je zelf kan beïnvloeden, zodat de zoekmachines jouw website of bedrijf beter begrijpen.

Lokaal zoekwoordonderzoek

Zoekwoordonderzoek ligt aan de basis van alle optimalisatie. Voor lokale SEO geldt dat ook. Met het onderzoek vind je welke zoekwoorden de gebruikers van de zoekmachine gebruiken om te zoeken naar diensten, producten of informatie. Op basis van het zoekwoordonderzoek kan je bepalen op welke gebruikers jij je wilt focussen.

Bijvoorbeeld: 'seo specialist hilversum' of 'bakker'.

On-page optimalisatie

De zoekmachine wil heel graag begrijpen waarover jouw website, pagina's en content gaan. Wil jij je richten op lokale zoekopdrachten, dan is het cruciaal dat je de on-page SEO-signalen daarop inricht. Dat kan door belangrijke elementen (de titel, tussenkopjes, afbeeldingen) te optimaliseren of een pagina volledig in te richten voor het lokale aspect.

Bijvoorbeeld: https://example.com/lokale-seo/amsterdam/

Lokale 'listings'

Profielen in de belangrijkste navigatie-apps zijn cruciaal voor jouw lokale zichtbaarheid. Denk hierbij aan je profiel in Google Maps en Apple Maps, maar ook aan jouw zichtbaarheid in de Gouden Gids en andere lokaal-relevante platformen.

Bijvoorbeeld: instellen van Google My Business en Apple Business Connect.

Linkbuilding op lokaal niveau

Het vergroten van jouw zichtbaarheid in de buurt kan je extra kracht bijzetten door aan de slag te gaan met linkbuilding. Door jezelf te etaleren op relevante platforms 'in de buurt,' zoals lokale nieuwsplatformen, relevante lokale startpagina's of bloggers uit de buurt, vergroot je jouw bereik in de buurt.

Lees verder: Linkbuilding

lokaal zoekresultaat 2

Impact van reviews op de prestaties

Het hebben van positieve recensies voor jouw website of bedrijf draagt tot op zekere hoogte bij aan hoe goed jij lokaal kan presteren.

Negatieve recensies (of het totaal ontbreken van recensies) zorgen ervoor dat jouw 'lokale positie' slechter is dan die van bedrijven met positieve recensies, zelfs wanneer jouw bedrijf beter aansluit bij de zoekvraag.

Het is dus een signaal waar je iets mee kan. Door de ontevreden klant te helpen, verbeter je de ervaring en kan je de negatieve recensie misschien omtoveren tot een positieve.

Wanneer is lokale SEO relevant voor jou?

Lokale SEO is vrijwel altijd interessant, maar vooral in specifieke gevallen waar bedrijven of organisaties op lokaal of regionaal vlak meer gebruikers of klanten willen vinden.

Zo is lokale SEO bijvoorbeeld relevant wanneer jij:

  • Jouw diensten in een bepaalde regio vindbaar wil maken;
  • Niet alleen een landelijke strategie wil hebben, maar ook een lokale strategie wilt hanteren;
  • Meer klanten naar een fysieke locatie wil trekken;
  • Je op zoekwoorden wil focussen waarbij ook lokale resultaten worden getoond (in de local pack).

Een lokale SEO-strategie is in vrijwel alle gevallen een relevante en waardevolle toevoeging aan de totale marketingstrategie. Daarbij kan je ervoor kiezen om je op verschillende types zoekwoorden te richten.

Zoektype Voorbeeld zoekopdracht
Lokaal zoekwoord

"seo-specialist hilversum"
"mcdonalds amsterdam"
"tankstation aan de a1"

Lokale intentie

"winkelcentrum"
"kroeg in de buurt"
"restaurant"

Gemixte intentie

"schoenen kopen"
"nieuwe eettafel"
"hypotheekadviseur"

SEO-quickscan?

Wij hebben ondertussen al tientallen bedrijven, ondernemingen en organisaties kunnen helpen met de SEO-optimalisatie van hun websites. Met onze quickscans brengen we eenvoudig en overzichtelijk in kaart waar de groeikansen liggen voor jouw website!

Benieuwd wat er uit onze analyse komt rollen? Neem contact met ons op en vraag de quickscan aan!

Neem contact op!

Tips voor lokale SEO

Hieronder de 6 tips die we altijd meegeven en die in feite aan de basis liggen van goede lokale SEO-optimalisatie.

  1. Start met de optimalisatie van jouw profielen in lokale resultaten. Hiertoe behoren onder andere Google Maps, Bing Places en Apple Maps.
  2. Modereer de recensies en reviews. Als je negatieve reacties ziet binnenkomen, reageer hier dan gepast op. Aangezien het hier om zichtbare uitingen gaat, kan je het beste neutraal reageren en zoeken naar een oplossing. Andere gebruikers kunnen jouw reactie namelijk ook zien!
  3. Pas de content op je website aan om aan te sluiten bij het lokale aspect. Lokale SEO-content gaat in op jouw bedrijf als onderdeel van de gemeenschap. Hierin kan je beschrijven wat jij in een stad, provincie of land te bieden hebt aan het zoekende publiek.
  4. Zorg voor een duidelijke structuur op jouw website, waarin de lokale pagina's op een goede manier verbonden zijn met het geheel. Als je maar één lokale pagina hebt, dan zal dat niet lastig zijn. Werk je met meerdere lokale pagina's, dan kan je misschien intern linken via een overzichtspagina. Genoeg opties! 
  5. Verwerk lokale en niet-lokale zoekopdrachten in de teksten, omschrijvingen en titels. Zowel op de webpagina's als in de 'lokale profielen' kan je er profijt van hebben deze te optimaliseren voor gebruikers en de zoekmachines.
  6. Naast de interne links naar de pagina's toe kan je er profijt van hebben om relevante externe links te verkrijgen. Deze dragen bij aan een stukje lokale autoriteit, waardoor je gemakkelijker goede posities behaalt in de zoekresultaten.

Passende SEO-strategie

Jouw lokale succes is afhankelijk van een passende strategie. In de lokale markt zijn er veel factoren die net iets anders zijn dan de normale SEO-markt. Als onderdeel van jouw strategie brengen we alles in kaart wat jouw website helpt organische zichtbaarheid te behalen. Onderdeel van een passende lokale SEO-strategie zijn:

  • Zoekwoordanalyse en contentanalyse
  • Optimaliseren conversieproces
  • Creëren van waardevolle content voor de doelgroep

Genoeg te doen en geen tijd te verliezen. Neem gerust contact met ons op!

Vraag een quickscan aan!

Jij krijgt...

✓ Een printklaar rapport met allerlei waardevolle inzichten
✓ Uitleg over de impact van de bevindingen (content en techniek)
✓ Direct toepasbare verbeterpunten
✓ Een korte (video)call met toelichting

In ruil voor...

Om de quickscan zo relevant mogelijk te maken, hebben we wat informatie van je nodig. Vul het contactformulier in en vertel ons meer over jouw doelen, doelgroep of producten, dan nemen we het mee in onze scan!

Je mag ons extra informatie geven, waarmee we onze quickscan nog beter kunnen aansluiten op jouw huidige situatie (niet verplicht).