23-06-2023

De seizoenen in data: wat eet Nederland in de zomer?

Na een veel te lange winter kan Nederland sinds mei eindelijk genieten van mooi weer. De laatste maand zijn de temperaturen snel opgelopen, en de hittegolf- en droogte-records stapelen zich in een al even rap tempo op. Dit merken we direct in het straatbeeld: zomerjurkjes, korte broeken en gebruinde lichaamsdelen zijn inmiddels vaste kost.

Maar hoe beïnvloedt het weer het online zoekgedrag van het Nederlandse publiek? We werpen een blik op de populairste gerechten en zoektrends van de afgelopen tijd en de veranderende online markt voor zomerse recepten. 

Anique
Anique Schoot - SEO-specialist
blog wat eet nederland in de zomer

Zomerse zoekinteresse: recepten en gerechten

Om de invloed van het weer op de organische online markt te onderzoeken, zoomen we in op een seizoensgevoelige niche: recepten. Als we ‘recept’ en ‘gerecht’ blanco invoeren in de Google Zoekwoordplanner rollen daar 3.536 gerelateerde zoekwoordideeën uit.  

Tot de populairste klappers behoren onder meer ‘lasagne recept’ (zoekvolume 40.500 en 33% gedaald in de laatste 3 maanden), ‘gluhwein recept’ (zv. 12.100, 45% gedaald) en ‘nasi’ (zv. 33.100, 18% gedaald). De gedaalde interesse in glühwein spreekt voor zich, maar blijkbaar vindt zoekend Nederland een mediterrane lasagne en een subtropische nasi ook geen zomerse maaltijd. 

Als we de 3.536 zoekideeën sorteren op zoekinteresse-wijzigingen in de afgelopen 3 maanden, komen alle snelle stijgers bovenaan te staan. Dus, wat eet Nederland zoal in de zomer? 

Snelle stijgers

Niet verrassend, wel overduidelijk: de gemiddelde Nederlander steekt bij het eerste straaltje zonneschijn de barbecue aan. Tussen de zoekwoorden met snel stijgend zoekvolume springen een heleboel termen met ‘bbq’ en ‘barbecue’ (en een verdwaalde 'barbeque') naar voren.

Daarnaast blijkt uit de zoektrends dat Nederlanders niet héél veel inspiratie hebben op het gebied van zomerse maaltijden, want ook zoekopdrachten in de trant van een generieke ‘zomerse gerechten’ schieten als paddenstoelen uit de grond. 

De zoekinteresse in sommige zoekwoorden stijgt nog sneller dan het kwik. De grootste uitschieters:

Zoekwoord Maandelijks zoekvolume Stijging afgelopen 3 maanden
Lekker zomers gerecht  260 3800% 
Groene asperges bbq  1000 3076% 
Aubergine bbq  1600 2471% 
Salade bbq  1300 2471% 
Rabarber recept  5400 2120% 
Zalm op bbq  720 2011% 
Recept rabarber  1000 1995% 
Rabarber taart  2900 1956% 
Zomerse maaltijd  1000 1900% 
Vega bbq recepten  480 1900% 

Onze favoriete zomer-ingrediënten

De stijgende temperaturen gaan gepaard met een voorliefde voor licht-verteerbaar voedsel. Frisse en lichte groenten als rabarber en aubergine komen veel terug in de populairder wordende zoektermen. Met name asperges en paprika vinden we echte zomergroenten. Van de 458 recepten-stijgers zijn er 21 een zoekopdracht met ‘asperges’ en 17 een term met ‘paprika’ erin.   

Voor de eiwitten kiezen we de laatste maanden eveneens voor iets lichts. Recepten met zalm en andere vissoorten vallen in de smaak. Op nummer 1 staat overigens nog steeds vlees, met ruim 44 verschillende vlees-zoekopdrachten tussen de stijgers. Ook hier krijgen de lichtere varianten onze voorkeur: de helft van de vlees-zoekwoorden bestaat uit kip-recepten. Vega en vegan komen relatief weinig voor in de lijst, met slechts 5 zoekwoorden. 

Onze favoriete zomergerechten

Als we kijken naar de snel opkomende gerechten, valt op dat er veel wordt gezocht naar de mediterrane keuken. Grieks-geïnspireerde en Noord-Afrikaanse recepten zijn gewild, maar de nummer 1 is – ondanks dat de lasagnes 's zomers niet in trek zijn – de Italiaanse cuisine. Allerhande variaties op pasta lenen zich goed voor de hitte, met 16 zoekwoorden. Ook de salades doen het uitstekend bij warm weer, met maar liefst 59 saladevarianten tussen de stijgende zoekwoorden.  

Seasonality in zoektrends

Afhankelijk van welke startwoorden je invoert in de Zoekwoordplanner, geeft Google je een verschillende set gerelateerde keywords. Om te kijken hoe de online markt eruitziet voor het zomerse recepten-thema kunnen we daarom iets gerichter zoeken op zoekwoorden met betrekking tot 'zomerse gerechten’, ‘zomerse recepten’ en ‘recepten warm weer’.  

Als we van de eerdere en nieuwe zoekwoordlijst de termen met een zoekvolume van minimaal 100 en minimaal een verdubbeling in de afgelopen 3 maanden samenvoegen, dan houden we een verzameling van 457 op-en-top zomerse receptentermen over. De duidelijke seasonality in het zoekinteresseverloop van deze set woorden onderstreept dit: 

Grafiek seasonality

Grafiek zoekinteresse

Grafiek 1 – verloop totale zoekvolume

Grafiek 1 – verloop totale zoekvolume 

De afgelopen 4 jaar lag de piek van het totale zoekvolume in mei tot en met augustus. We kunnen aan de grafiek precies zien wanneer hoe het weer zich elk jaar gedroeg. Zo wijst een snelle Google-sessie uit dat mei 2020 inderdaad één van de zonnigste maanden ooit was, en was het weer in juli 2021 erg wisselvallig, met een tegenvallend zoekvolume op zomerse gerechten als gevolg. 

Wie spelen er mee?

Als we voor de set 457 zoekwoorden met een Share of Voice-analyse kijken welke websites in de organische zoekresultaten van Google het best presteren, dan ziet de marktverdeling er als volgt uit: 

Grafiek 2 – Een Share of Voice van de set zomerse recepten-zoekwoorden: de marktverdeling op basis van het indexatiepercentage en de gemiddelde positie binnen de top 20 van de best zichtbare websites voor dit thema. 

Leukerecepten.nl is de marktleider, met 74,8% van de 457 keywords in de top 20 die samen een gemiddelde positie van 4,5 hebben. Voor een groot deel van de zomerse recepten staat deze website dus in de top 5 zoekresultaten. Andere partijen die scoren op het zomerse thema zijn Jumbo.com, Lekkerensimpel.com en Boodschappen.nl. Zijn dit websites die het altijd goed doen of hebben deze sites hun pijlen gericht op organische zichtbaarheid in de zomerrecepten? 

Als we voor een algemenere set recepten-zoekwoorden van gelijke omvang ook een SOV uitdraaien, ontstaat er een ander landschap.

Grafiek 3 – Een Share of Voice van algemene zoekwoorden in het thema ‘recept’ en ‘gerecht’. 

Jumbo.com en Leukerecepten.nl gaan ook hier aan kop, maar Lekkerensimpel.nl is een stuk minder zichtbaar in deze gemiddelde top 20. AH.nl doet het voor de algemene recepten juist beter dan voor het zomerse thema, en ook Uitpaulineskeuken.nl en 24kitchen.nl pakken in het algemeen een stuk groter marktaandeel. In lijn der verwachting ontbreken in de algemene SOV ook de nichespelers Bbq-Helden.nl en Bbq-Junkie.nl. 

SEO-feitje

Jumbo.com is in de afgelopen maand in een heel rap tempo gegroeid in organische zichtbaarheid. In slechts 20 dagen kreeg de website het voor elkaar om op bijna 2.500 relevante zoekwoorden meer dan 15% extra zoekwoorden in de top 20 te krijgen en de gemiddelde positie binnen de top 20 met ruim 12% te verbeteren.  

Een kwestie van ongekende SEO-skills? Min of meer. Al eerder nam de website receptenplatform Smulweb.nl over, en in juni werd de site van Smulweb eindelijk geredirect naar Jumbo.com, wat die laatste een flinke groeispurt gaf. 

Verschuivingen in de zoekresultaten

Op basis van onze historische positiedata kunnen wij per keyword inzien welke verschuivingen er in de top 10 zijn geweest. We nemen bijvoorbeeld de top 10 van ‘asperges recepten’ (zv. 12.100) op 1 januari vergeleken met eind juni 2023. Omdat asperges een seizoensgroente zijn, kan er makkelijk worden ingespeeld op de jaarlijkse toenemende zoekvolumes.  

In grafiek 4 zie je links de uitgangssituatie op 1 januari en naar welke positie deze URL's een halfjaar later zijn verhuisd. In grafiek 5 zie je rechts de actuele top 10 voor het zoekwoord en waarvandaan de huidige rankende URL's komen.  

Grafiek 4 – Historische posities en verschuivingen

Grafiek 5 – Huidige posities en herkomst 

We zien dat er redelijk wat verschuivingen zijn geweest sinds het laagseizoen in januari. In januari kreeg een enkel los recept het nog voor elkaar om de top 10 te halen, maar in juni zien we uitsluitend nog de ‘zwaardere’ overzichtspagina's en verzamellijstjes met aspergerecepten.  

Daarnaast valt op dat receptengigant AH.nl sinds januari uit de top 10 is verdwenen. De reden: de website heeft de overzichtspagina voor /recepten/witte-asperges in de afgelopen maanden aangepast en geredirect naar het algemenere /recepten/asperges, waarschijnlijk om relevanter te worden voor een breder zoekvolume. Helaas blijkt de aanpassing te last minute om nog mee te kunnen profiteren van het huidige asperge-hoogseizoen. 

Nederlandse trends in zomerrecepten: de cijfers van 2023

Kijken we op basis van de 457 samengevoegde set zomerse recepten-keywords nogmaals naar wat de Nederlander graag eet en drinkt bij oplopende temperaturen, dan komen daar de volgende winnaars uit 

Top 5 populairste zomerrecepten (hoogste zoekvolume)
1.
Salade
2.
IJskoffie
3.
Pastasalade (winnaars: kip en tonijn)
4.
(Kamado) BBQ-recepten (zowel vlees/vis als groenten)
5.
Gazpacho

Top 5 grootste receptentrends (grootste stijging)
1.
Lekkere zomerse gerechten (+3.800%)
2.
Pastasalade voor bij de BBQ (+2.614%) 
3.
Vega BBQ-recepten (+1.900%)
4.
Zomerse ovenschotels (+1.867%) 
5.
Garnalenspiesjes voor de BBQ (+1.867%)

Wil je weten waar jij staat?

Benieuwd met welke seasonality en trends jij te maken hebt op het gebied van online marketing? Of wil je weten wat jouw marktaandeel in een bepaalde branche of thema is? Aspen Digital verzamelt elke dag de top 100-data van bijna 190.000 zoekwoorden en gebruikt deze data voor unieke inzichten in elke markt. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een maatwerk analyse van jouw website en branche!