In de online marketingwereld is ‘duplicate content’ een bekende term. Duplicate content, of identieke content, wordt gezien als content die op meerdere plaatsen te vinden is. Nu is de vraag, wat voor effect heeft dubbele content op SEO en hoe los je het op? In deze blog leggen we je uit wat duplicate content is en hoe je het kan voorkomen.

Wat is duplicate content?

Google ziet duplicate content als stukken tekst die precies hetzelfde zijn of die erg soortgelijk zijn met minimale verschillen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een product dat verkrijgbaar is in verschillende kleuren, waarbij alleen de kleur wordt aangepast in de content. Het hebben van identieke content op je website wordt niet per se afgestraft door Google, maar het heeft wel effect op de rankings en indexatie van je website. Pagina’s kunnen lager gaan ranken of er zijn positieverslechteringen te zien.

Dubbele content kan zowel binnen de eigen website voorkomen als daarbuiten. Die bestempelen we als interne en externe duplicate content.

Interne duplicate content

Wanneer content op meerdere plekken binnen één website staat, is er sprake van interne duplicate content. Als een product via meerdere categoriepagina’s te bereiken is, worden er meerdere URL’s voor hetzelfde product gegenereerd. De gebruiker kan dus op verschillende manieren navigeren naar dezelfde pagina met een andere URL komen, waar dezelfde content op staat.

Zoekmachines weten niet welke URL het belangrijkste is, en kiezen daarom vaak zelf welke tekst origineel is. Deze keuze is meestal gebaseerd op de URL die als eerste gecrawled wordt.

Externe duplicate content

Vanzelfsprekend is externe duplicate content dan content die ook op andere websites te vinden is. Google pikt gekopieerde teksten snel op en bestraft de website met de niet-originele tekst. Dit kan er toe leiden dat een pagina slechter wordt vertoond in de zoekresultaten en dus minder goed vindbaar is.

Een tekst kopiëren van een andere website is dus nooit een goed idee. Naast lagere posities heeft de aanwezigheid van duplicate content op een website meerdere consequenties.

De effecten op SEO

Hoe meer identieke content op je website, hoe minder interessant de zoekmachine jouw website vindt. Zoekmachines kunnen een pagina bijvoorbeeld negeren, of de verkeerde URL tonen in de zoekresultaten. Daarnaast gaat er linkwaarde verloren bij het hebben van dubbele content. Als meerdere backlinks naar verschillende URL’s met dezelfde content verwijzen, zal de ranking van deze pagina’s lager zijn dan wanneer de backlinks allemaal naar dezelfde URL hadden verwezen.

Voor het crawlen van een website hebben zoekmachines een crawl-budget. Wanneer een zoekmachine veel dubbele pagina’s moet crawlen, is het limiet voor het crawl-budget snel behaald. Ook vindt de zoekmachine je pagina minder relevant, waardoor er minder crawl-budget wordt vrij gegeven. Nieuwe pagina’s of aanpassingen op je website worden dan minder snel geïndexeerd door Google.

Duplicate content checken

Om te checken of er duplicate content op jouw website staat, zijn er online veel tools te vinden die hierbij kunnen helpen. Hier kan de URL van je website in worden gevuld en krijg je snel te zien welke pagina’s dezelfde content bevatten. Daarnaast kan ook Google Search Console worden gebruikt om dubbele pagina’s op te sporen. Via DekkingUitgesloten – Dubbele pagina’s  is te zien welke pagina’s door Google worden uitgesloten van indexatie omdat ze als dubbel gezien worden.

Het voorkomen van dubbele content

In een ideale situatie heeft een website natuurlijk in zijn geheel geen duplicate content. Dan heeft elke URL zijn eigen paginatitel, meta description en unieke content gebaseerd op één duidelijk onderwerp. Het creëren van goede unieke content is dus erg belangrijk.

Daarnaast kan dubbele content ook worden voorkomen door middel van technische oplossingen. Door middel van een 301-redirect kunnen de niet-leidende URL’s doorgestuurd worden naar de juiste URL. Ook kan de waarde van de niet-leidende URL’s door middel van een canonical tag doorgegeven worden naar de leidende URL, om de zoekmachine een duidelijk signaal te geven welke pagina er moet worden geïndexeerd.

Start meteen met het checken op dubbele content!

Nu het duidelijk is wat duplicate content is en waarom je dit moet voorkomen, is het tijd om te checken of jij geen dubbele content op jouw website hebt die invloed heeft op je rankings. Hulp nodig bij het schrijven van unieke content? Onze in-house specialisten zijn gespecialiseerd in het schrijven van teksten of kunnen advies geven over de benodigde technische oplossingen. Neem contact met ons op voor meer informatie!