invloed van linkbuilding en anchortekst

Binnen de online marketing is linkbuilding al lange tijd een veelvoorkomend fenomeen. Linkbuilding wordt gedaan door websites die hun eigen pagina’s beter zichtbaar willen maken. Binnen niches of branches met hevige concurrentie kan een link (ook wel ‘backlink’ genoemd) van een andere website, zoals een blog of een nieuwssite, het verschil maken. Die link telt in principe als een stem waarmee de blog aangeeft ‘dit is een website die ik vertrouw’ of ‘deze pagina vind ik interessant, ga hier eens kijken’. Dat zijn signalen die de zoekmachine begrijpt en op waarde kan schatten. In deze blog duiken we dieper in linkbuilden en de rol die het heeft binnen SEO!

Het belang van SEO binnen marketing

Een groot onderdeel van online marketing is SEO (zoekmachine-optimalisatie) en dit richt zich op de niet-betaalde resultaten in de zoekmachine. De resultaten die daar worden vertoond, zijn volgens de zoekmachine het meest relevant voor de zoekopdracht die de gebruiker uitvoert.

Zoekende op ‘blauwe trui’ zie je bijvoorbeeld dat de Wehkamp als eerste niet-betaalde resultaat naar voren komt. De zoekmachine vindt deze website dus erg relevant. In tegenstelling tot advertenties hoeven de websites die hier staan niet te betalen voor de klikken die ze krijgen. Dat maakt dit automatisch een waardevolle positie! Zeker wanneer er veel mensen op ‘blauwe truien’ zoeken.

zoekresultaten voor blauwe trui

Backlinks als onderdeel van optimalisatie

Zoals het woord ‘zoekmachine-optimalisatie’ al doet vermoeden kan je optimaliseren om zodoende te stijgen in de resultaten. Als veel partijen dezelfde zoekopdrachten interessant vinden, dan gaan er allerlei websites optimaliseren voor dezelfde belangrijke zoektermen. Die websites doen vervolgens niet voor elkaar onder en dus moet de zoekmachine gaan kijken naar andere signalen om te bepalen welke website of pagina het meest relevant is.

Hier komen de backlinks van pas. Die links zeggen namelijk iets over de website waarnaar ze linken. Hoeveel impact een backlink heeft hangt van verschillende dingen af, waaronder:

  1. De pagina waarop de link staat en waarover die pagina gaat;
  2. De tekst waarmee gelinkt wordt (de anchortekst genoemd);
  3. De relevantie en kracht van de website waarop de link staat.go

Deze factoren zullen we beknopt behandelen, zodat je in hoofdlijnen weet waaruit de invloed van een backlink bestaat.

1. De pagina waarop de link staat

Dit kan een productpagina zijn, maar bijvoorbeeld ook een blogbericht of nieuwspagina. In de meeste gevallen worden backlinks geplaatst in nieuws- en blogberichten. Dat is niet vreemd, aangezien deze vaak gericht zijn op het informeren van de lezer en daardoor kan de link die erin staat een mooie toevoeging zijn.

Het is wel zo dat de pagina (enigszins) relevant moet zijn voor het onderwerp. Relevant is het artikel wanneer het thematisch verbonden is aan het onderwerp waarnaar gelinkt wordt. In het thema ‘blauwe truien’ zou het dus logisch zijn dat de link staat op een blogbericht over ‘Fashiontrends voor 2022’ of ‘De kleur blauw is weer helemaal in de mode’.

2. De tekst waarmee gelinkt wordt

De tekst waarmee gelinkt wordt, ook wel de anchortekst genoemd, is belangrijk omdat dit een direct signaal is over de pagina waarnaar gelinkt wordt. Stel, een website linkt naar een website die blauwe truien verkoopt, dan is het logisch dat de link daarbij past:

Relevant: ‘blauwe truien

Minder relevant: ‘hier

 

In zinsverband zou de relevante link er bijvoorbeeld zo uitzien:

‘Bij een van mijn favoriete webshops heb ik blauwe truien gevonden die ik écht vet vind. Neem eens een kijkje!’

Niet alleen is de link relevant, maar ook de zin is relevant en redelijk ‘natuurlijk’, wat voor de lezer van het artikel aangenaam is.

3. De relevantie en kracht van de website

Elke website heeft binnen het internet een bepaalde positie. Sommige websites zijn gigantisch en worden daardoor sneller relevant gevonden door de zoekmachine. Denk hierbij aan een Bol.com of een Marktplaats. Andere websites zijn kleiner, maar kunnen in hun eigen branche of niche toch goed presteren vanwege hoge expertise, lage concurrentie of een mix daarvan.

De relevantie en kracht van een website wordt onder andere bepaald door de links die vanaf andere websites komen. Een fashionblog (vele malen kleiner dan een Bol.com) met relevante links van websites binnen de fashionbranche kan daardoor binnen de fashionbranche toch goed concurreren.

Dus, heb je een website over paardensport, dan is het logisch dat er websites uit de sportbranche of paardensportartikelen een link naar je hebben. Zo maak je jezelf relevanter in jouw branche.

De samenkomst van deze factoren

Wanneer de drie factoren samenkomen of op zichzelf sterk genoeg zijn, dan kunnen ze van invloed zijn op de prestaties van een website. Dat is dan ook de reden dat SEO-specialisten en website eigenaren graag gebruikmaken van linkplaatsingen op blogs en websites uit hun branche.

Met deze informatie weet je nu meer over de invloed en de impact van links in nieuwsberichten of blogs. Wil je meer weten over SEO of linkbuilding? Lees dan gerust verder op onze blog!