Echt goede content is content die zowel jouw klant als ook Google aanspreekt

Lees alles over het belang van kwaliteitscontent en hoe je deze maakt.

Het is al jaren een hot topic binnen de online marketing en bijbehorende website-optimalisatie: goede content. Al in 2003 maakt Google met de Update Florida korte metten met keyword spam. Voor die tijd voldeed het om je relevante zoekterm zo vaak mogelijk en gerust ook grammaticaal incorrect in te zetten.

Die tijden zijn absoluut voorbij en goede content is meer dan ooit belangrijk om online zichtbaar te zijn. Maar wat is goede content en hoe schrijf je eerste klas content? Lees er alles over!

Voor je bezoeker

In de eerste instantie schrijf je je content voor je bezoeker. Goede content is content die informeert, inspireert en aanspreekt. Niet alleen is hoogwaardige content essentieel voor het totale imago en de online reputatie van je bedrijf, goede content zorgt ook voor meer traffic.

Met goede content spreek je jouw doelgroep aan in iedere fase van haar journey. Je kunt daarbij denken aan uitingen die je doet voor het vergroten van je naamsbekendheid maar ook (gepersonaliseerde) nieuwsbrieven. In dit artikel richten we ons vooral op het belang van SEO-content voor jouw online zichtbaarheid.

Voor Google

We zeiden het al: zet jouw bezoekers bij het schrijven van je content met stip op één. Google doet dat namelijk ook. Zoekmachines willen zoekresultaten tonen die het beste aansluiten op de zoekintentie van je gebruiker. Als Google jouw content niet relevant acht voor de zoekintentie die de gebruiker heeft (en de zoekopdracht die daaruit voortkomt), word je niet vertoond.

In ieder geval niet op een plek waar zoekers je ooit gaan vinden. Als je niet op pagina één staat van de Search Engine Result Page (SERP) ben je praktisch onzichtbaar. Om ervoor te zorgen dat jouw gebruiker al die goede content die je met bloed, zweet en tranen gecreëerd hebt ook te zien krijgt, is het van groot belang om de juiste relevantie uit te stralen naar de zoekmachines. Maar hoe doe je dat?

Stay up to date

Google zelf maakt er in ieder geval geen geheim van dat hoogwaardige content een grote rol speelt in het vertonen van websites. In 2011 rekende de techgigant door de Panda Update af met zwakke content. Dat Google taal, taalgebruik en intentie steeds beter begrijpt, blijkt als 2 jaar later – na de Hummingbird Update – de combinatie tussen zoekwoorden bepalend wordt voor de getoonde resultaten. Het gaat steeds minder om enkel keywords en steeds meer om de context waarin deze staan.

In 2015 heeft Google het gebruik van RankBrain bevestigd. Een algoritme dat Google in staat stelt om het testen van trefwoord categorieën te versnellen en de beste inhoud te kiezen voor een zoekwoord of trefwoord. Oude SEO-technieken werden hierdoor minder effectief en content met de hoogste kwaliteit vanuit menselijk perspectief krijgt vanaf dit moment voorrang.

Hetzelfde jaar neemt Google E-A-T op in hun Guidelines. E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness en is nog een duidelijk signaal dat Google de gebruiker betrouwbare content (en het beste antwoord) wil bieden. Ook in de afgelopen jaren vonden meerdere updates plaats waardoor Google taal en samenhang nóg beter snapt. Steeds weer wordt daarbij het belang van unieke en relevante content onderstreept.

Wat is goede content?

Goede content is dus unieke content die van toegevoegde waarde is voor je gebruiker. Tegelijkertijd is het content die ook voor de zoekmachines gemakkelijk in het juiste ‘hokje’ te plaatsen is. Gelukkig kun je Google daar een handje bij helpen door duidelijke signalen af te geven waar jouw webpagina over gaat.

Een logische URL-structuur waarbij het hoofdzoekwoord in de URL overeenkomt met het hoofdzoekwoord in de tekst (en kopjes) is een goed begin. Ook een unieke paginatitel en meta description zijn van belang. Niet alleen maak je zo meteen duidelijk wat het onderwerp van een bepaalde pagina is, de titel en meta description zijn datgene wat je gebruiker ziet op de SERP.

Een goede meta description kan ervoor zorgen dat het aantal gebruikers dat op jouw pagina klikt toeneemt. Wel zo fijn als je eenmaal vertoond wordt.

Hoe schrijf je goede content?

Waar in het verre verleden het opsommen van keywords voldoende was om goed te ranken, is goede content schrijven vandaag de dag een vak apart. Ten eerste moet je de zoekintentie van je gebruiker kennen en begrijpen zodat je hierop in kunt spelen. Een grondig zoekwoorden-onderzoek vormt een belangrijke basis bij het maken van goede content.

Nu Google niet alleen zoekwoorden maar ook de samenhangende tekst eromheen begrijpt, is het nog belangrijker dat het hele plaatje klopt om zo de juiste relevantie uit te stralen. Schrijf je een tekst over een bank als financiële instelling, zal Google uit termen als ‘geld’, ‘lening’ en ‘rekening’ automatisch opmaken dat het niet om een zitbank gaat. Google zal deze tekst niet vertonen als iemand zoekt op ‘leren bank kopen’.

Denk bij het maken van content dus niet alleen aan het zoekwoord zelf maar ook aan de word cloud. Ook relevante synoniemen versterken de content en relevantie. Houd bij het maken van content wel de juiste focus. Je wilt niet zodanig afwijken dat Google denkt dat je tekst over ‘de geschiedenis van leer’ of ‘het maken van leren banken’ gaat, terwijl je eigenlijk een leren bank wilt verkopen.

Does size matter?

Over de ideale lengte van een SEO-tekst zijn de meningen verdeeld. Een tekst moet natuurlijk wel een beetje body hebben om überhaupt relevantie uit te stralen. ‘Schrijven om het schrijven’ vinden wij persoonlijk nooit een goed idee (je gebruiker waarschijnlijk ook niet) en ophouden terwijl je net op dreef bent, is ook zonde. De juiste lengte hangt ook af van het soort tekst.

Een kennisverbredend blog is doorgaans langer dan een categoriepagina. Als richtlijn kun je 800-1000 woorden voor een blog en ca. 400 woorden voor een categoriepagina aanhouden.

Activerende microcontent

Ook microcontent speelt in de wereld van online content een belangrijke rol. Heb je die positie binnen de SERP top 10 te pakken en klikt de gebruiker daadwerkelijk op jouw titel en meta description, dan wil je ook dat de gebruiker eenvoudig datgene kan doen waarvoor de pagina gemaakt is. Die leren bank kopen bijvoorbeeld, of zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Bij Aspen Digital werken onze contentspecialisten daarom nauw samen met onze CRO-experts. Hierbij wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de microcontent op de bestelknop. Dat kleine aanpassingen hiervan grootst resultaat teweeg kunnen brengen, blijkt uit een A/B-test die wij eerder doorvoerden voor een bekende speler in de tuinmeubelenbranche.

Goede content activeert niet alleen je gebruiker maar zorgt er (samen met autoriteit en techniek) voor dat je website zichtbaar is in Google. Heb je een vraag over SEO-content of ben je benieuwd hoe wij jou hierbij kunnen ondersteunen? Neem contact met ons op, onze contentspecialisten helpen je graag!