SEA

Google Ads is een platform dat zich altijd in rap tempo doorontwikkelt. De belangrijkste ontwikkeling in Google Ads van de afgelopen jaren is zonder twijfel automatisering. En ook dit jaar zal deze ontwikkeling zich blijven voortzetten. Sommige features die SEA-specialisten veel gebruikt hebben, zullen dit jaar verdwijnen. Verder komen er steeds meer nieuwe campagnesoorten of andere features bij waarin het algoritme van Google een belangrijke rol speelt. Het wordt daarom steeds belangrijker dat algoritme te voeden met data. De belangrijkste ontwikkelingen van dit jaar die we al weten vind je in deze blog.

Het eind van uitgebreide tekstadvertenties (ETA’s)

Deze advertentiesoort gaat al een paar jaar mee, maar over een paar maanden moeten we toch echt afscheid nemen van de ETA’s. Het is dan nog wel mogelijk om expanded text ads in je account te hebben staan, maar je kunt ze niet meer aanmaken of aanpassen. In plaats van de ETA’s zul je responsieve zoekadvertenties (RSA’s) moeten gaan gebruiken. Deze advertenties geef je veel meer mogelijke teksten mee. De combinaties van teksten worden dan door Googles algoritme geoptimaliseerd. Wij adviseren om RSA’s sowieso nu al in te stellen, zodat je goed voorbereid bent op het eind van het ETA-tijdperk deze zomer.

Bij RSA’s kan het nuttig zijn om periodiek te checken hoe je teksten presteren. Dit geeft Google nu soms al aan, maar in de loop van dit jaar moet dit nog makkelijker worden. Het plan is om verschillende statistieken per tekst te laten zien. Hierdoor wordt het voor de SEA-marketeer makkelijker om te beslissen welke aanpassingen je wilt doen.

Performance Max

Performance Max is een nieuwe campagnesoort die in de laatste maanden van 2021 uitgerold is. Het is bedoeld als aanvulling op je andere campagnes. Performance Max heeft als doel om zichtbaarder te worden in verschillende kanalen: YouTube, Display, Search, Discover, Gmail en Maps.

Als je deze campagnesoort gebruikt, moet je eerst je campagnedoel laten weten. Daarna zal de technologie van Google proberen om de beste resultaten voor dat campagnedoel te behalen. Om dit zo goed mogelijk te doen, wil je Google voorzien van zo veel mogelijk informatie. Je moet genoeg assets meegeven. Dit kunnen teksten, maar ook afbeeldingen en video’s zijn. Ook als je bijvoorbeeld bepaalde data hebt over doelgroepen, kun je dit als signaal aan Google meegeven.

Performance Max is een vrij nieuwe feature, maar als SEA-specialist is het verstandig om je snel te verdiepen in deze campagnesoort. Google heeft namelijk laten weten dat Smart Shopping dit jaar zal overgaan in Performance Max. Een grote verandering, want Smart Shopping is voor veel marketeers één van de belangrijkste kanalen.

Het einde van doel-CPA

Dit jaar zal er afscheid genomen worden van één van de automatische biedstrategieën. Google vindt het steeds belangrijker worden om de conversiewaarde mee te nemen in Smart Bidding. Bij doel-CPA wordt alleen gekeken naar de conversieaantallen en dat past niet binnen deze nieuwe trend. Dit geldt overigens ook voor de biedstrategie conversies maximaliseren, die waarschijnlijk ook zal verdwijnen. Wanneer dit gebeurt, is nu nog niet bekend, maar het is goed om het alvast in het achterhoofd te houden.

Verbeterde conversies

Een ander punt dat op dit moment belangrijk is, zijn de metingen. Meten via third-party data wordt steeds moeilijker. Het gebruik van first-party data is daarbij een uitkomst. Daar speelt Google op in met verbeterde conversies (of enhanced conversions). Met verbeterde conversies worden je normale conversiegegevens aangevuld. Hierbij wordt vooral het gebruikers gebruikt. Bij het converteren geven gebruikers hun emailadres op en met die informatie kan Google gebruikers herkennen die geconverteerd hebben, maar niet opgepikt zijn omdat ze bijvoorbeeld cookies niet geaccepteerd hebben.

Verbeterde conversies zijn een manier om zo veel mogelijk conversiedata binnen te krijgen ondanks de veranderingen in de trackingwereld. Dat is ook waarom Google aanbeveelt om dit zo snel mogelijk in te stellen. Want hoe eerder je dit doet, hoe minder conversies je misloopt in je rapportage.

Conclusie

Ook 2022 zal weer een jaar worden met grote veranderingen binnen Google Ads. Steeds meer handmatig werk wordt uit handen genomen. Het wordt daarmee voor SEA-marketeers steeds belangrijker om zich een meer strategische rol aan te meten. Daarbij zijn de veranderingen op het gebied van dataverzameling erg belangrijk om in de gaten te houden. Zonder kloppende data kunnen jij en het algoritme de campagnes immers niet goed aansturen.

Aspen Digital is een Google Premier Partner, wat betekent dat we volgens Google tot de top 3% van de agencies in Nederland behoren. Met deze status kunnen we gebruik maken van de beste support die Google te bieden heeft en het laat zien dat we goede resultaten hebben behaald voor onze klanten. Dus als je SEA-advies wilt, neem dan vooral contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag.