Content

Inhoud die gebruikers écht aanspreekt

Content maakt jouw website relevant voor verschillende bezoekers.

Keywords

Met zoekwoorden laat je de zoekmachine zien wat het onderwerp van je webpagina is. Op basis van de verwerkte keywords bepaalt Google in hoeverre je pagina een relevant resultaat is voor iemands zoekopdracht. Zorg voor een goede mix van short tail- en long tail-zoekwoorden en verwerk ook synoniemen, dan bereik je een zo breed mogelijk publiek.

Tekststructuur

Een logische tekststructuur is belangrijk voor zowel lezers als de zoekmachine. Een goede opbouw verhoogt de leesbaarheid en vergemakkelijkt de scanbaarheid en interpretatie voor Google en je gebruikers. Hou de teksten overzichtelijk, voeg relevante headings toe en plaats de belangrijkste informatie en keywords bovenaan in de tekst.

Zorgvuldig te werk

SEO-content is een krachtig wapen voor online vindbaarheid, maar moet wel zorgvuldig worden ingezet. Het lukraak plaatsen van teksten kan leiden tot problemen, van interne concurrentie tot slechtere posities. Zorg voor unieke en relevante teksten op elke webpagina, en voorkom ‘spammy’ overoptimalisatie voor het beste resultaat.

Content voor de gebruiker

Alles om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen.

Content voor de zoekmachine

De zoekmachine helpen met waardevolle en relevante informatie.

Om vindbaar te zijn in de online zoekresultaten moet de zoekmachine begrijpen waar jouw webpagina’s over gaan. De enige manier om dit glashelder te maken, is door je pagina’s te vullen met steengoede content. SEO-content behoort tot de basis van elke goed-scorende website en beschouwen we daarom als één van de 3 pijlers van zoekmachineoptimalisatie. Het schrijven van SEO-teksten vergt niet alleen de nodige schrijfskills en creativiteit, maar ook voldoende kennis van SEO en inzicht in de manier waarop Google werkt. Tijd om een tipje van de sluier over de do’s en don’ts van content op te lichten.

Wat is SEO-content?

SEO-content behelst alle tekstuele en visuele inhoud op een webpagina. De meeste mensen zullen bij content als eerste aan geschreven SEO-teksten denken, maar in principe behoren ook elementen als afbeeldingen, infographics en video’s tot de content. Je kunt de content zó insteken dat deze de zoekmachine helpt bij het interpreteren van de pagina’s. Contentoptimalisatie, noemen we dat. SEO-content optimaliseren is een laagdrempelige manier om webpagina’s beter te laten ranken in de zoekmachine, en dit geldt voor zowel grote bedrijven als kleine of lokale ondernemingen.

Content en de zoekmachine

Zoekmachines als Google maken gebruik van zogenaamde zoekmachine-crawlers (zoals de Googlebot) om dag in, dag uit het internet af te speuren naar beschikbare websites om te indexeren. Tijdens het indexeren scant de crawler de HTML-code van (een gedeelte van) je webpagina’s, waarbij hij ook de content ‘leest’. Deze content gebruikt de zoekmachine om een beeld te vormen over het onderwerp van elke pagina, aan de hand van de gebruikte zoekwoorden ofwel keywords.

Keywords in een notendop

Zoekwoorden zijn trefwoorden die door online gebruikers worden ingevoerd in de zoekmachinebalk. Met behulp van deze trefwoorden proberen gebruikers een antwoord op hun informatieve of commerciële vraag te vinden. Zoekwoorden kunnen daarom variëren van slechts één woord of een groepje ongrammaticale woorden tot aan complete vraagstellingen.

Het doel van Google is om gebruikers zo snel mogelijk het beste resultaat op hun zoekopdracht te geven. Om de rangschikking van de zoekresultaten te bepalen, gebruikt de zoekmachine een soort match-systeem tussen de zoekopdrachten en de content op webpagina’s. Verwerk je de woorden die mensen gebruiken voor hun zoekvragen in jouw SEO-content, dan geef je Google een seintje dat jouw pagina een potentieel goed antwoord is op de vraag vanuit de gebruiker.

Het nut van contentoptimalisatie

Met goede content sla je 2 vliegen in één klap. Aan de ene kant zorgt contentoptimalisatie ervoor dat Google kan inschatten voor welke zoekopdrachten jouw website relevant is. Blijkt uit je content dat de inhoud van je pagina overeenkomt met de zoekopdracht van een Google-gebruiker én is de SEO-techniek en autoriteit op orde, dan beloont Google je met een hogere positie en dus betere vindbaarheid.

Aan de andere kant zijn je webteksten ook dé manier om je potentiële klanten te overtuigen. Combineer je jouw SEO-kennis met de juiste psychologische tactieken? Dan kan je content zomaar eens het laatste zetje in de rug zijn voor gebruikers om de door jou gewenste conversie uit te voeren. Wil je je bezoekers laten zien dat jouw producten en bedrijf de moeite waard zijn, dan is je content daar de perfecte plek voor. Maak bijvoorbeeld gebruik van sterke unique selling points (USP’s) en sluit de tekst af met een pakkende call to action (CTA) die je bezoeker precies vertelt wat hij of zij moet doen.

Een mooie bonusfunctie van content: je kunt er top-of-mind mee blijven bij de zoekmachine en potentiële bezoekers. Blogs zijn bijvoorbeeld een goede reden om regelmatig nieuwe pagina’s aan je domein toe te voegen. Daarmee laat je aan Google zien dat jouw website actueel is, en dat waardeert de zoekmachine.

Ook zijn informatieve blogs een handig middel om je (potentiële) gebruikers te laten zien dat jij de nodige expertise en autoriteit in jouw branche bezit, zelfs wanneer je een webshop hebt. Als oriënterende gebruikers continu jouw bedrijf zien verschijnen in de informatieve zoekresultaten binnen een bepaald thema, dan kun je ervan uitgaan dat ze ook aan jou zullen denken wanneer ze in een later stadium een commerciële zoekopdracht uitvoeren.

Zoekwoorden gebruiken

Zoekwoorden zijn het belangrijkste onderdeel van SEO-content. Om Google te laten weten dat je webpagina aansluit op de zoekopdracht van de gebruiker, is het essentieel dat je relevante keywords in je content verwerkt. Aan een sterke SEO-tekst gaat daarom altijd een grondig zoekwoordenonderzoek vooraf, zodat je precies weet hoe en welke termen je wel en niet moet gebruiken.

Short tail vs. long tail

Google houdt bij hoe vaak een keyword per maand wordt ingevoerd in de zoekbalk. Dit noemen we het maandelijkse zoekvolume. Zie je een zoekterm met een hoog zoekvolume, dan betekent dit dat er meer vraag is er naar de beschikbare info of het product, en zul je dus ook meer concurrentie voor dat keyword aantreffen.

Hoe algemener een zoekterm, des te hoger zal het zoekvolume zijn; er zoeken immers meer mensen op ‘schoenen’ dan op ‘Nike schoenen dames zwart maat 39’. Deze oriënterende, high-volume zoektermen noemen we short tail-zoekwoorden. Daartegenover staan long tail-zoekwoorden. Dit zijn specifiekere zoekopdrachten die weliswaar minder zoekvolume hebben, maar wél een hogere kans op conversie omdat deze gebruiker al een stuk dieper in de salesfunnel zit.

Voor een optimale vindbaarheid mik je op een uitgebalanceerde mix tussen short tail-zoekwoorden, long tail-zoekwoorden en alles wat zich daartussenin bevindt, zodat je potentiële bezoekers in elk stadium van de funnel bereikt. En vergeet ook zeker de synoniemen niet!

Zoekopdracht vs. zoekintentie

Naast het zoekvolume speelt ook de zoekintentie achter keywords een grote rol in contentoptimalisatie. Hoe Google een zoekopdracht interpreteert is afhankelijk van complexe algoritmes en van je eerdere zoekgeschiedenis. Zo kun je met zoekopdracht ‘avocado’ zoeken naar informatie over de avocado, naar een recept met avocado of naar een online webshop voor avocado’s. En met zoekwoord ‘gat in muur’ vertoont de zoekmachine zowel afbeeldingen van gaten in muren als productpagina’s voor gatenvulmiddelen.

Bij het schrijven van SEO-teksten is het belangrijk om na te gaan of de zoekintentie achter een keyword aansluit bij de insteek van je pagina, bijvoorbeeld informatief of commercieel. Een handige manier om de zoekintentie te checken is door de zoekterm zelf in te voeren in Google en te kijken wat voor resultaten er (overwegend) naar voren komen.

Zoekwoorddichtheid

Je hebt de zoekintentie onderzocht en weet exact welke keywords je wilt gebruiken, maar hoe vaak verwerk je ze vervolgens in je tekst? De optimale zoekwoorddichtheid is een omstreden onderwerp: je wilt de voornaamste zoekwoorden voldoende laten terugkomen, maar tegelijkertijd niet onnatuurlijk vaak.

Voorheen gold het principe ‘meer is beter’, maar dit gaat tegenwoordig (gelukkig!) niet meer op. Te vaak hetzelfde zoekwoord gebruiken noemen we ‘keyword stuffing’ en kan zelfs een nadelig effect op je beoordeling hebben. Als globale richtlijn kunnen we stellen dat een zoekwoordpercentage van 2-5% van de totale tekst veilig en effectief is.

Structuur & headers

Een logische opbouw is de basis van elke goede tekst. Een duidelijke structuur komt niet alleen de leesbaarheid ten goede, maar zorgt er ook voor dat de crawler de tekst beter kunnen begrijpen. Net zoals menselijke lezers dat doen, scant ook de Googlebot je content van boven naar beneden en van links naar rechts. Je kunt daarom het beste je belangrijkste zoekwoorden al zo vroeg mogelijk in de tekst noemen.

Ook gebruiker zowel websitebezoekers als de zoekmachine-crawler tussenkopjes om snel een beeld van de inhoud te vormen. In een webtekst noemen we deze tussenkopjes ‘headers’ of ‘headings’. SEO-headers krijgen meerwaarde van de zoekmachine, dus het is de moeite waard om ook hier je relevantste keywords en verwante synoniemen in op te nemen. Het allerbelangrijkst is de H1-header bovenaan de pagina. Hiervan mag er maar één aanwezig zijn op elke webpagina, en deze moet altijd het hoofdzoekwoord bevatten.

SEO-afbeeldingen

Afbeeldingen zijn onderdeel van de content en worden door de zoekmachine gebruikt om de inhoud van pagina’s beter te doorgronden, maar de crawler kan de afbeelding an sich niet bekijken. Om Google toch een beeld te geven van wat zich op je plaatjes afspeelt, kun je gebruikmaken van alt-tags in de broncode. Geef elke afbeelding op je website een beschrijvend alt-attribuut mee, en verwerk daar liefst ook een relevant zoekwoord in.

Meta-content

Tot de content behoren alle tekst en visuals op de pagina, maar ook de begeleidende tekstjes die gebruikers zien voordat ze op jouw pagina in de zoekresultaten klikken. Deze tekstjes worden opgenomen in de HTML-code van elke landingspagina en noemen we de meta-content. De meta-content bestaat uit enerzijds de page title ofwel paginatitel en anderzijds de meta-description.

De paginatitel is het bovenste gedeelte van het zoekresultaat op de zoekresultatenpagina. Het is van belang om daar in elk geval het hoofdzoekwoord in op te nemen, want de page title is een officiële rankingfactor van Google en draagt dus bij aan een betere vindbaarheid. De meta-description is geen officiële rankingfactor, maar draagt wel indirect bij aan een hogere positie. Op deze plek omschrijf je namelijk kort wat de bezoeker op je pagina vindt, vermeld je jouw USP’s en sluit je af met een CTA om gebruikers te verleiden tot een klik. Hoe vaker jouw pagina wordt aangeklikt, hoe hoger je click through rate (CTR) is, en dát is nou net weer een Google rankingfactor.

Valkuilen van SEO-teksten

Het toevoegen van SEO-content is weliswaar laagdrempelig, maar vergt wel enige voorzichtigheid. Het lukraak plaatsen van nieuwe teksten kan namelijk voor problemen zorgen. Als je meerdere pagina’s – per ongeluk of opzettelijk – voor hetzelfde of voor sterk verwante keywords optimaliseert, dan loop je bijvoorbeeld het risico op interne concurrentie ofwel zoekwoord-kannibalisatie, wat ten koste gaat van je posities in Google.

Daarnaast behoor je al je pagina’s van unieke content te voorzien. Heb je op verschillende pagina’s precies dezelfde tekst staan, dan beschouwt de zoekmachine dit als duplicate content. Er zijn uiteenlopende situaties waarin identieke content bijna onvermijdelijk is, bijvoorbeeld wanneer je verschillende pagina’s met varianten van één product hebt. Gelukkig zijn er ook genoeg manieren om duplicate content zoveel mogelijk te voorkomen, want ook dubbele teksten kunnen je vindbaarheid negatief beïnvloeden.

Ten slotte is er het gevaar van overoptimalisatie. Er zijn tal van trucjes om je pagina’s een kunstmatige boost te geven, maar uiteindelijk is Google op zoek naar het allerbeste resultaat per zoekopdracht. Om die reden prefereert de zoekmachine (en je lezer!) altijd natuurlijke teksten boven ‘spammy’ content. Gebruik je te veel keywords? Gaat je SEO-optimalisatie ten koste van de grammaticaliteit en leesbaarheid? Of pas je misschien zelfs stiekem irrelevante maar sterke short tail-zoekwoorden toe die eigenlijk niet aansluiten op wat jij aanbiedt? Als de zoekmachine het idee krijgt dat ie om de tuin geleid wordt, dan zal de machine dit uiteindelijk bestraffen met een slechtere ranking.

Wil je meer weten over alle do’s en don’ts van ijzersterke content? Op onze website behandelen we uiteenlopende onderwerpen binnen dit thema, check daarvoor onze blog!

Jouw eigen website-teksten laten schrijven?

Het schrijven van goede SEO-content is een vak apart. Wil je de vruchten plukken van geoptimaliseerde content, maar waag je je er liever niet zelf aan? De contentspecialisten van Aspen Digital staan klaar om unieke en natuurlijke SEO-teksten te creëren voor al jouw webpagina’s, volledig afgestemd op jouw wensen en jouw bedrijf. We lezen ons in over je branche en product, voeren een uitgebreide zoekwoordanalyse uit en laten vervolgens onze creativiteit de vrije loop. Klinkt dat interessant? Neem gerust contact met ons op, dan vertellen we je graag hoe wij je kunnen helpen.

Ons aanbod voor jou

Onze specialisten weten alles van de moderne techniek die ten grondslag ligt aan online succes. Je kan via onderstaande knop gemakkelijk contact met ons opnemen.

  • Maatwerk SEO-teksten, contentadvies en contenttrainingen
  • Unieke R-CAT Technology voor diepgaand zoekwoorden-onderzoek
  • Data-based SEO-content en copywriting in 1
  • Gebundelde krachten: afgestudeerd neerlandica en 10+ jaar schrijfervaring

Benieuwd waar de kansen voor jouw website liggen? Vraag vrijblijvend een gesprek aan!