Combineer SEA en SEO voor optimaal online succes

SEO en SEA worden gezien als twee aparte vakgebieden binnen online marketing. SEO-specialisten focussen zich onder meer op het verbeteren van het linkprofiel, de content en de techniek van de website om de organische resultaten te verbeteren. SEA-specialisten kijken meer naar de kosten en opbrengsten van advertentiecampagnes om zoveel mogelijk winst te behalen. Beide vakgebieden kunnen elkaar echter uitstekend versterken. Door een goede samenwerking kunnen de resultaten van beide vakgebieden verbeteren. In dit artikel leggen we uit hoe deze synergie tussen SEO en SEA behaald kan worden.

Snel resultaten en lange termijn
Als je de advertenties in Google aanzet, kun je diezelfde dag al bezoekers krijgen. SEA is daarmee ideaal om op korte termijn resultaten te halen. Helaas duurt het over het algemeen wat langer voordat er resultaten uit organisch verkeer worden gehaald. Door zowel SEA als SEO in te zetten kunnen er gelijk resultaten uit Google Ads worden gehaald, terwijl er ondertussen doorgewerkt kan worden aan de organische resultaten.

SEO & SEA versterken elkaar

Meer bezoekers en zichtbaarheid
Tien jaar geleden kozen veel bedrijven er nog voor om niet in Google te adverteren als de organische posities goed waren. Voor veel zoekresultaten waren nog niet of nauwelijks advertenties zichtbaar, waardoor je door Google Ads in te zetten voornamelijk met de eigen organische posities concurreerde. Dit is inmiddels wel anders! Het aantal zoekopdrachten waarbij één of meerdere advertenties wordt vertoond is enorm toegenomen. Bovendien worden er nu vaak vier advertenties vertoond boven de eerste organische resultaten.

Door zowel met SEO als SEA goed te staan kan er meer zichtbaarheid worden behaald en uiteindelijk meer bezoekers. Een groot gedeelte van de zoekers in Google klikt gelijk op het eerste, betaalde, resultaat, maar er zijn ook veel zoekers die kiezen voor de organische resultaten. Als je het goed doet op zowel de betaalde als de organische resultaten kan het maximale aantal bezoekers binnen worden gehaald, met alle positieve gevolgen voor de  conversie en omzet van dien!

SEO en SEA meer bezoekers

Kwaliteitsscore verbeteren binnen SEA door de content te optimaliseren voor SEO

De content van de website is één van de belangrijkste factoren voor SEO-marketeers. Door het schrijven van goede, uitgebreide content met de juiste zoekwoorden zullen de organische resultaten verbeteren. Het verbeteren van deze content heeft een bijkomend voordeel: een betere kwaliteitsscore in Google Ads. Deze verbeterde kwaliteitsscore zorgt ervoor dat er voor een betere prijs meer bezoekers worden binnengehaald in SEA.

SEA & SEO kwaliteitsscore

Focus bepalen door synergie tussen SEO en SEA

De bestverkopende producten zijn uiteraard goede zoekwoorden voor marketeers om in SEO op te focussen. Het kan echter voorkomen dat dit lastige zoekwoorden zijn om op korte termijn goede organische posities te halen. Bij een goede samenwerking tussen de SEO- en SEA-marketeers kunnen deze zoekwoorden aangeduid worden als focus zoekwoorden, waardoor er op korte termijn toch bezoekers binnen gehaald kunnen worden.

Deze synergie kan andersom natuurlijk ook behaald worden. Goedlopende zoekwoorden binnen SEA – de zoekwoorden waar veel bezoekers en conversies mee binnengehaald worden – kunnen ook prioriteiten in SEO worden. Door de resultaten met elkaar te delen kunnen SEO- en SEA-marketeers met de juiste prioriteiten meer resultaten halen.

Het delen van data over omzet en productmarges kan ook veel voordelen opleveren. SEO-specialisten sturen over het algemeen voornamelijk op bezoekers, terwijl SEA-specialisten ook vaak focussen op rendement. Producten en bijbehorende zoekwoorden waar een goed rendement op gehaald wordt kunnen ook focus zoekwoorden binnen SEO worden.

SEO +SEA = succes

Testen binnen SEA doorvoeren in SEO

Binnen SEA zijn er veel meer mogelijkheden om te testen op zoekwoorden en advertenties. Door op belangrijke zoekwoorden in SEA te testen kan onderzocht worden of dit voor SEO-marketeers de juiste zoekwoorden zijn om op te focussen. Als een belangrijk zoekwoord met veel zoekvolume nauwelijks conversies oplevert heeft het wellicht ook geen zin om hier binnen SEO veel aandacht aan te geven.

De SEA-marketeers testen ook regelmatig met de advertentieteksten om de CTR van een advertentie te verhogen. Door deze resultaten met de SEO-marketeers te delen kunnen de meta-descriptions aangepast worden om ook de CTR van de organische resultaten te verhogen.

SEA SEO kwaliteitsscore

De resultaten van SEO en SEA versterken elkaar

De gemiddelde tijd tot een bezoeker van een website overgaat op een aankoop kan voor veel websites oplopen tot meerdere dagen. Klanten nemen enkele dagen de tijd over de aankoop na te denken, vergelijken meerdere websites en gaan uiteindelijk over tot een aankoop. Een klant kan op de eerste dag van het beslissingsproces op een advertentie in Google klikken, er even over nadenken en enkele dagen later via een branded zoekopdracht in de organische resultaten terugkeren naar de website om de aankoop te voltooien. Deze transactie wordt in Google Analytics vervolgens toegekend aan Google Organic, maar de kans is groot dat deze klant zonder SEA nooit was binnengekomen.

SEO en SEA optimale zichtbaarheid

Door goed samen te werken op gebied van SEO en SEA kunnen voor beide vakgebieden grote winsten behaald worden. De resultaten van beide kanalen kunnen elkaar versterken, met extra bezoekers en omzet als gevolg. Neem contact op met ons om de mogelijkheden te bespreken, de specialisten van Aspen Digital staan voor je klaar.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *