06-09-2022

Op de digitale (wereld)kaart: de online reisbranche in kaart gebracht

Om te groeien als speler op de digitale markt moet je weten waar je staat, waar je naartoe wil en wat je concurrenten doen. Door de markt in kaart te brengen en de progressie van concurrentie en jouw eigen website nauwlettend bij te houden, kun je snel inspelen op veranderingen binnen jouw branche.

Met de zomer nog vers in het geheugen zoomen we in op de reisbranche. Wie zijn de grote spelers, hoe verhouden zij zich tot elkaar en hoe kunnen zij inspelen op de trendontwikkelingen? We nemen je mee op reis door de verschillende marktverdelingen binnen de travel-sector.

Anique
Anique Schoot - SEO-specialist
blog onderzoek reis vakantie toerisme

Globaal rond de globe

Om de marktverdeling van de reisbranche in kaart te brengen, verzamelden we van alle subsegmenten binnen de branche gegevens van meer dan 3.200 unieke zoekwoorden, onderverdeeld in 27 verschillende categorieën. Van al deze keywords tracken we dagelijks de top 100 zoekresultaten voor elke term. Deze informatie hebben we samengevoegd in een Share of Voice (SOV): een plot die het organische online marktaandeel van iedere speler in de markt in een oogopslag inzichtelijk maakt.

Share of Voice reisbranche – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De SOV is beter leesbaar op pc.

Op de verticale as zien we het indexatiepercentage: hoeveel van de 3.204 zoekwoorden wordt in de top 20 van de zoekresultaten geïndexeerd? Hoe hoger dit percentage is, op des te meer unieke zoektermen wordt een website gevonden. Horizontaal zien we de gemiddelde positie van deze in de top 20 geïndexeerde zoektermen. Hoe hoger het zoekvolume van alle geïndexeerde keywords tezamen, des te groter is het bolletje. Met andere woorden: groot, rond en rechts-bovenaan is waar je als partij in de travel-branche wil staan.

In de algemene Share of Voice met alle relevante categorieën erin meegenomen zien we dat Tui.nl anno augustus 2022 de grote winnaar is, met een indexatiepercentage van 62,8% en een gemiddelde positie van 5,3.

Op verdere verkenningstocht in de reisbranche

Een algemene Share of Voice laat mooi zien wie online de allround reisgigant is. Op alle subthema’s binnen het thema ‘travel’ scoort Tui.nl gemiddeld genomen hoog in de zoekresultaten; een concurrent om rekening mee te houden. Maar wat als je je in de wintersport-niche bevindt?

Share of Voice wintersport

Het landschap binnen subthema ‘wintersport’ ziet er compleet anders uit. Waar de website Wintersport.nl op de algemene Share of Voice geheel ontbrak, staat deze partij in de thema-SOV gedeeltelijk aan kop, samen met Sunweb.nl, Summittravel.nl en – wederom – Tui.nl.

Share of Voice wintersport – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De SOV is beter leesbaar op pc.

Share of Voice vliegtickets

Hoe zit dat met de marktverdeling binnen subthema ‘vliegtickets’? Uit de Share of Voice van alle vliegticket-gerelateerde zoekwoorden blijkt dat je als algemeen reisorganisator niet zo ver komt in dit segment. Het enige reisbureau met een bescheiden marktaandeel is Tui.nl. De overige partijen zijn stuk voor stuk websites die volledig gericht zijn op het vinden, vergelijken en boeken van vliegreizen.

Share of Voice vliegtickets – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De SOV is beter leesbaar op pc.

Share of Voice kamperen

De verdeling van het kampeersegment is weer geheel verschillend. Binnen dit subthema verzamelden we 169 zoekwoorden die onderverdeeld kunnen worden in de categorieën ‘camping’, ‘camper’, ‘caravan’, ‘stacaravan’, ‘glamping’ en ‘kamperen (algemeen)’.

Share of Voice kamperen – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De SOV is beter leesbaar op pc.

Kansen in jouw niche

Maar we kunnen nog verder inzoomen voor een accurater beeld van jouw markt. Ben je bijvoorbeeld in het bezit van een gloednieuwe luxe glamping, en wil je online aan zichtbaarheid winnen om meer bezoekers naar je website (en glamping) te trekken? Dan zul je het moeten opnemen tegen de 3 duidelijke marktleiders in dit segment: Glampings.nl, Glamping.nl en Booking.com en lijk je bij de zoekmachine – niet geheel onverwacht – een streepje voor te hebben wanneer je ‘glamping’ in je domeinnaam verwerkt.

Tegelijkertijd zijn er in dit subthema nog relatief weinig grote spelers en veel partijen die elk een klein beetje van deze markt meepakken. Goed nieuws, dus, er is nog ruimte om in te springen als specialist op dit gebied.

Share of Voice glamping – klik en sleep om verder in te zoomen op een bepaald gebied, klik op ‘reset zoom’ om terug te keren naar het volledige overzicht. De SOV is beter leesbaar op pc.

Ontwikkelingstrend in de digitale reissector

Nadat je inzichtelijk hebt wie je concurrenten zijn, is het minstens zo zinvol om te checken wat hun en jouw eigen progressie (of degressie) is. Zijn er misschien nieuwe partijen met een snelle opkomst, ten koste van jouw eigen marktaandeel en zichtbaarheid, waar je rekening mee moet houden? Zie je bij jouw website een geleidelijke winst of juist verlies van terrein waar je dieper in moet duiken? Dan is het tijd om actie te ondernemen.

Benieuwd naar jouw eigen marktverdeling en marktaandeel?

Share of Voices kunnen wij uitdraaien voor elke markt, of jij nu in de reisbranche, fashionwereld, financiële sector of dienstverlening actief bent. Laat ons voor jou uitzoeken welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw branche, dan verzamelen wij alle data in een (thema-)Share of Voice voor een overzicht van de relevante concurrenten om rekening mee te houden.

Ook binnen jouw domein leggen we met behulp van een thema-SOV bloot waar de meeste groeikansen liggen. Laat ons je website onderzoeken en onderverdelen in verschillende Share of Voices per (sub)thema. Op die manier weet je precies hoe je er per websitecategorie voor staat ten opzichte van de markt, zodat je – eventueel samen met ons – een met data onderbouwde groeistrategie kunt uitwerken.

Benieuwd wat we voor jouw branche kunnen doen? Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie!

Gerelateerd

blog woonbrancheonderzoek v2
05-10-2022 Anique Schoot

De online woonbranche in beweging: een jaarvergelijking

Lees verder
Achtergrond bergen