Het eentonige beeld aan de top
Allereerst een paar voorbeelden uit verschillende segmenten: huishoudelijke apparaten, interieur en sport/kleding. Als eerste de top 6 organische zoekresultaten van de term ‘stofzuigers’ (zoekvolume 74.000):
Positie |
Domein |
1 |
Bol.com |
2 |
Mediamarkt.nl |
3 |
Coolblue.nl |
4 |
Bemmelenkroon.nl |
5 |
Consumentenbond.nl |
6 |
Stofzuigers.com |
Werp vervolgens een blik op de top 6 van de term ‘kapstok’ (zv. 49.500):
Positie |
Domein |
1 |
Ikea.com |
2 |
Lumz.nl |
3 |
Bol.com |
4 |
Leenbakker.nl |
5 |
Fonq.nl |
6 |
Kapstokkendirect.nl |
En ten slotte op de topresultaten van ‘sportschoenen‘ (zv. 14.800):
Positie |
Domein |
1 |
Zalando.nl |
2 |
Outletsportschoenen.nl |
3 |
Scapino.nl |
4 |
Decathlon.nl |
5 |
Bristol.nl |
6 |
Bol.com |
Wat valt op? De top van de competitieve high-volume keywords – uit 3 compleet verschillende branches – wordt overwegend gedomineerd door webgiganten. De één nog groter dan de ander, en met Bol.com natuurlijk als de absolute koning van de zoekresultaten.