Hola, bonjour, hallo! Wanneer een bedrijf werkzaam is in meerdere landen, dan hebben ze vaak een meertalige website. Of ze hebben meerdere specifieke domeinen voor iedere taal. Dit bevordert de gebruiksvriendelijkheid, want mensen lezen informatie graag in hun eigen taal. Maar wat voor effect heeft meertaligheid op jouw online vindbaarheid? Je gebruikt de hreflang-tag om te voorkomen dat content als duplicate content kan worden gezien. Daarnaast maak je aan de zoekmachine duidelijk dat jouw website beschikbaar is in meerdere talen.

Wat is de hreflang-tag?

Allereest is het van belang dat je begrijpt wat een hreflang-tag is. Een hreflang-tag is een HTML-attribuut dat je gebruikt om aan te geven voor welke taal en welke locatie een pagina geschikt is.

Het attribuut ziet er in de HTML als volgt uit:

<link rel="alternate" hreflang=”nl-NL” href ="https://domein.nl/" />

Een hreflang-tag geeft dus aan de zoekmachine aan welke pagina voor welke taal is bedoeld. Deze informatie neemt de zoekmachine mee bij het tonen van de zoekresultaten. Zoekt een Belg in het Nederlands naar jouw website, dan zal hij waar mogelijk een Vlaamstalige website voorgeschoteld krijgen, als die er is, anders krijgt hij de Nederlandse variant voorgeschoteld.

Waarom worden hreflang-tags gebruikt?

Zoekmachines zijn tegenwoordig zo intelligent dat ze teksten die enkel van taal verschillen, maar inhoudelijk gelijk zijn, als duplicate content zien. Wanneer bepaalde teksten bij elkaar horen of bij dezelfde domein-groep horen, dan laat je de zoekmachine dit weten door een hreflang-tag te gebruiken. Wanneer het attribuut goed in een website verwerkt is zullen de verschillende taalvariaties van pagina’s niet langer conflicteren, maar zullen zij elkaar juist gaan versterken binnen de zoekresultaten.

Hoe implementeer je hreflang-tags?

Een hreflang-tag kan op meerdere manieren worden geïmplementeerd op een website, namelijk als linkelement in de HTML, in de XML-sitemap en toegevoegd als HTTP-header.

1. Linkelement in de <head> van de pagina

Een hreflang-tag wordt geïmplementeerd door deze als extra linkelement in de <head> van pagina’s toe te voegen. Als de hreflang in de <head> van pagina’s wordt toegevoegd, moet er op elke pagina een verwijzing naar alle alternatieven geplaatst worden. Wanneer jouw website bijvoorbeeld in vier talen beschikbaar is, heeft elke pagina dus vier regels code. De hreflang-tag voeg je op elke pagina toe. Dit ziet er dan als volgt uit:

<link rel="alternate" href="https://www.domein.co.uk/example/" hreflang="en-UK" />

<link rel="alternate" href=" https://www.domein.be/exemple/" hreflang="fr-BE" />

<link rel="alternate" href="https://domein.nl/voorbeeld/" hreflang="nl-NL" />

2. In de XML-sitemap

De hreflang-tag kan ook in de XML-sitemap verwerkt worden. Ook hier benoem je verschillende hreflang-tags specifiek per pagina. Het is van belang dat de verschillende pagina’s in andere talen naar elkaar verwijzen, zodat de relatie tussen de pagina’s duidelijk is voor de zoekmachine.

3. HTTP-header bij een koppeling

Een hreflang-tag kan ook worden toegevoegd als HTTP-header. Deze methode gebruik je bijvoorbeeld voor Pdf’s, omdat deze bestanden geen HTML hebben. Er kunnen dus geen tags verwerkt worden in de <head>. Deze methode gebruik je dus voor online bestanden die geen HTML hebben.

Het inzetten van meertaligheid

Meertaligheid kan op meerdere manieren ingezet worden. Er kunnen binnen hetzelfde domein meerdere talen gebruikt worden, maar dit kan ook op een domein-overstijgende manier:

  • Binnen een domein: nl/nederlands/pagina of domein.nl/english/page
  • Met subdomeinen: nl.domein.nl/pagina of en.domein.nl/page
  • Met verschillende domeinen: nl/pagina of domein.co.uk/page

Voor SEO-optimalisatie en het verbeteren van online vindbaarheid raden wij aan om met verschillende domeinen te werken, zoals de laatste optie. De URL’s zijn korter en deze variant werkt het beste bij het vergroten van je backlinkprofiel.

Ondersteuning nodig? Neem contact op!

Het toevoegen van een hreflang-tag kan lastig zijn, maar heeft een positief effect op de online vindbaarheid van jouw website wanneer deze juist is geïmplementeerd. Heb jij advies nodig over het correct doorvoeren van de hreflang-tag? Neem dan contact met ons op, onze specialisten helpen je graag!