Als blogger, publisher of content creator ben je continu bezig met het creëren van sterke content om je bezoekers mee te vermaken, informeren of inspireren. Daar gaat een hoop voorbereiding, tijd en werk in zitten. Telkens opnieuw een interessant onderwerp verzinnen, onderzoek doen, het uitwerken en finetunen van de post, consistent en gevarieerd uploaden. Gelukkig zijn er verschillende gratis manieren en tools die jou een handje helpen in dit proces. We zetten onze favoriete tooling en tips voor contentcreatie voor je op een rijtje.

Gemakkelijk (SEO-)inspiratie opdoen?

Op een goedlopende blog wordt minstens 1 keer per maand een nieuw artikel geplaatst, en liefst nog veel vaker. Na verloop van tijd kan het daarom lastig zijn om steeds weer met verfrissende content te komen – althans, zonder hulp van buitenaf. En als je zo veel tijd en moeite steekt in kwaliteitscontent, dan zou het zonde zijn als vervolgens niemand jouw pareltjes leest, toch?

Bloggen doe je vaak vanuit je eigen interesses en om je persoonlijke perspectieven te delen, maar het loont om tegelijkertijd rekening te houden met de interesses en perspectieven van je lezers. Naar welke thema’s wordt online veel gezocht? En hoe zoeken mensen naar deze onderwerpen? Door de juiste kernwoorden ofwel zoekwoorden in je teksten op te nemen, zorg je ervoor dat je blogartikelen ook nog vindbaar zijn in Google. Met behulp van de juiste (gratis) tooling en trucjes achterhaal je eenvoudig welke zoektermen je maar beter in je content kan verwerken.

Daarnaast zijn er verschillende (gratis) tools online die jou van data-gedreven inspiratie voor nieuwe onderwerpen voorzien. Met andere woorden: die voor jou analyseren welke thema’s en onderwerpen er op dit moment trending zijn bij je potentiële bezoekers, op basis van gebruikersdata uit Google. Door hier slim op in te spelen, sla je 2 vliegen in 1 klap. Jij hebt gemakkelijk inspiratie, en je schrijft ook nog over materie die je bezoekers écht boeit.

Gratis tools

1. Zoekwoordplanner van Google Ads

Wat: zoekwoordonderzoek

Hoe: gratis met Google Ads-account, nauwkeuriger als je investeert in Google-advertenties

Dé basistool voor elke SEO-contentspecialist, maar ook handig voor de blogger die minder sterk gefocust is op zoekmachineoptimalisatie: Google’s eigen Zoekwoordplanner is een fijn startpunt voor elke online-schrijver. Voer het kernwoord van je blog in en druk op enter, en de Zoekwoordplanner geeft je een waslijst aan gerelateerde zoektermen én hoe vaak gebruikers er maandelijks naar zoeken terug.

Hoe nauwkeurig deze maandelijkse zoekvolumes zijn, is afhankelijk van hoeveel je uitgeeft in je Google Ads-account. Adverteer je niet, dan zie je wel alle mogelijk interessante zoektermen, maar moet je het doen met zeer globale zoekvolumes als ‘1K – 10K’ zoekopdrachten per maand. Niet ideaal wanneer je er een keiharde SEO-strategie op nahoudt, maar een prima indicatie voor de hobbyblogger en voor platformen die al naamsbekendheid hebben of veel bezoekers trekken.

2. Ubersuggest van Neil Patel

Wat: zoekwoordonderzoek, inspiratie

Hoe: 3 gratis zoekopdrachten per dag, met of zonder gratis account

Wil je nauwkeurige zoekvolumes maar doe je niet aan adverteren in Google? Dan kom je met de gratis tool Ubersuggest en een beetje planning al een heel eind. Met de gratis versie kun je 3 zoektermen per dag invoeren. Maak je een gratis account aan, dan krijg je meer zoekwoordsuggesties per opdracht en gepersonaliseerde SEO-suggesties. Een betaald account geeft de volledige ervaring met extra SEO-data en nog meer mogelijkheden.

Naast een overzicht van zoekwoordsuggesties binnen jouw opgegeven thema biedt Ubersuggest ook de functie ‘Keyword ideeën’. Daarin vind je niet alleen gerelateerde termen die mogelijk interessant zijn, maar ook relevante vragen over het onderwerp die zoekvolume hebben. Perfect wanneer jij een informatieve blog wilt schrijven, dus. Onder het tabje ‘Content ideeën’ vind je ook nog een overzicht van manieren waarop concurrenten het zoekwoord in hun paginatitels hebben verwerkt, ter inspiratie.

3. AnswerThePublic

Wat: inspiratie

Hoe: 2 gratis zoekopdrachten per dag, zonder account

Vind je exacte zoekvolumes niet zo interessant, maar wil je wel weten welke vragen er bij je publiek leven? Dan is AnswerThePublic de tool voor jou. De machine geeft je een waaier aan verschillende vragen rondom jouw onderwerp. Je krijgt inzicht in ‘wie-wat-waar-waarom-welke-hoe’-achtige vragen, open vragen, vergelijkingen en tegenstellingen en een overzicht op alfabetische volgorde. Hoe donkerder het groene bolletje voor de vraag, des te vaker wordt er op dat thema gezocht.

4. FaqFox

Wat: inspiratie

Hoe: gratis, zonder account

 FaqFox is een handige tool die informatie vanaf andere websites en forums ‘scrapet’. Jij typt je thema in, voert zelf de sites in die je wilt laten scrapen of kiest uit een aantal categorieën voor een automatische invulling van relevante websites, FaqFox doet de rest. De tool scant de ingegeven platformen op vermeldingen van jouw zoekwoord en geeft je een klikbare lijst van de forums en artikelen waarin dat woord voorkomt. Zo heb jij direct een idee welke topics op dit moment relevant zijn, zodat je er mooi op kunt inspelen.

5. Pixabay / Pexels

Wat: rechtenvrij beeldmateriaal

Hoe: gratis, zonder account

Goede content combineert een pakkende tekst met aantrekkelijk beeldmateriaal. Zelf voor mooie foto’s of afbeeldingen zorgen kan echter moeite of geld (aan materiaal of rechten) kosten. Gelukkig zijn er voldoende platformen – zoals Pixabay en Pexels – waar een groot aantal stockfoto’s gratis te downloaden zijn (voor de image van dit blog hebben wij hier ook gebruik van gemaakt). Dit zijn afbeeldingen die rechtenvrij zijn, en dus legaal zonder toestemming van de maker gebruikt kunnen worden. Tip: met een gratis proefaccount krijg je op Pixabay tijdelijk toegang tot het grotere (en vaak mooiere) betaalde aanbod, mocht je écht die ene perfecte foto die je gevonden hebt graag gebruiken.

 

Tips & trucs

1. ‘Mensen vragen ook’ in Google

Naast gratis en betaalde hulpmiddelen zijn er ook voldoende slimme trucjes om kosteloos en snel uit te vogelen welke onderwerpen het publiek interessant vindt. Is het je al opgevallen dat Google tegenwoordig steeds vaker een blokje met ‘Mensen vragen ook’-vragen toevoegt aan de zoekresultaten? Het is niet bekend hoe de zoekmachine precies beoordeelt welke vragen hier getoond moeten worden, maar de kans is groot dat het samenhangt met populariteit en zoekvraag. De vragen zijn niet voor elke zoekopdracht even bruikbaar, maar bieden vaak wel extra handvatten bij het schrijven van een (informatieve) blog.

 2. Aanvullingen in de zoekbalk

Ook zonder de Zoekwoordplanner of een vergelijkbare tool kun je tot op zekere hoogte achterhalen welke zoekwoordvarianten relevant zijn. Voer een trefwoord in in de zoekbalk van Google maar druk nog niet op enter. Google komt vervolgens automatisch met een lijstje van aanvullingen, waar vaak ook (enige vorm van) zoekvolume op zit. De moeite waard om – mits relevant – dus in je tekst te verwerken. Hetzelfde idee geldt voor de sectie ‘Gerelateerde zoekopdrachten’ onderaan op de zoekresultatenpagina (SERP).

 3. SERP top 10

Nu we toch in de SERP bezig zijn: ook de top 10 van het door jou ingegeven zoekwoord biedt veel inzichten en inspiratie. Waar schrijven je concurrenten over? Zijn de resultaten overwegend informatief/amuserend of juist commercieel? Hoe uitgebreid zijn de teksten op de goed-rankende pagina’s en welke invalshoek kiezen zij? Allemaal gratis data waaruit jij zelf weer inspiratie kunt putten voor jouw eigen content.