Bereik meer met minder

Het is een bekend begrip: de kunst van het weglaten. Juist in de onlinewereld is het essentieel om dit toe te passen op je website. Toon alleen informatie die relevant of nodig is. Zo voorkom je dat onnodige elementen bezoekers afleiden van de informatie die écht belangrijk is. Dat het toepassen van het welbekende ‘less is more’ meer dan de moeite waard is, is te zien aan het succesverhaal van één van onze klanten.

 

Meer focus aanbrengen

In de A/B-test die is uitgevoerd voor onze klant, is meer focus gelegd op de offerte-button. Dit is gedaan door meerdere elementen die onder de offerte-button stonden te verbergen voor bezoekers.

Het grote voordeel?

Bezoekers hoefden niet meer na te denken op welke manier ze contact zouden opnemen: bellen, het contactformulier of direct een offerte aanvraag? Met de kans op ‘verlies van autonomie voor de bezoekers’ is dit een keuze die je niet zonder een A/B-test wilt maken.

Naast het vereenvoudigen van het zichtbare contactaanbod rond de offerte-button, zijn in de test ook linkjes naar andere informatieve pagina’s verborgen.

Door deze elementen niet te tonen, komt de nadruk veel sterker te liggen op de offerte-button. De button springt letterlijk meer in het oog. En dat is wat je wilt. Tegelijkertijd is er minder onzekerheid en twijfel bij bezoekers over de vervolgstap die ze kunnen nemen. De weg naar de offerte is eenvoudiger te vinden. En met resultaat!

 

“Bezoekers die de offerte-button zien zonder afleiding er omheen, klikken hier 60,9% vaker op en het aantal offerte aanvragen ligt maar liefst 30,6% hoger”

 

Het resultaat: meer offerte aanvragen

Het resultaat laat zien dat er op desktop en tablet dankzij de aanpassingen 60,9% vaker op de specifieke offerte-knop wordt geklikt. Ook het aantal offerte aanvragen is met 30,6% gestegen.

En dat ‘enkel’ door het toepassen van ‘less is more’ en de juiste focus aan te brengen op de elementen die écht belangrijk zijn voor een bezoeker.

De kernboodschap?: Laat onderdelen op je website die niet absoluut noodzakelijk zijn weg. Daarmee breng je focus aan voor je bezoekers en voorkom je onnodige verwarring of andere twijfel en onzekerheid.

Juist deze minimale aanpassingen met maximaal resultaat zijn de quick wins waar de CRO-specialisten bij Aspen Digital zich op focussen. Deze test is daar een mooi voorbeeld van. Elke test – ongeacht het resultaat – levert weer een waardevol inzicht op om op verder te bouwen.

Wil jij weten wat de CRO-specialisten bij Aspen Digital voor jouw website kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij voorzien jou graag van het juiste advies.